Har du en klädbutik, en webbshop eller designar du egna kläder? Konkurrensen inom klädindustrin är stor. För att verkligen lyckas måste du satsa på marknadsföring.
Bra företagsnamn
Ett bra företagsnamn är alltid lättare att marknadsföra än ett intetsägande namn. Namnet på din butik eller ditt märke måste ge dina presumtiva kunder en bra vibe. Du skaffar företagsnamn, alltså vad modeföretag ska heta, hos Bolagsverket, och du får inte ha ett namn som liknar ett annat företagsnamn i din bransch. När du ska namnge ditt företag kan du antingen använda ditt eget namn eller utgå från ett namn eller ord som kommer att ge en särskild känsla. Är du inte nöjd med ditt namn kan du ju faktiskt ändra på det. Särskilt om du precis har börjat och håller på att bygga upp ditt varumärke.
Modeshow
En modeshow är ett jättebra sätt att skapa uppmärksamhet kring ditt märke. Det kräver mycket för att få vara med på Stockholm Fashion week, men du kan alltid skapa en egen show. Driver du en butik kan du antingen göra en minishow inne i själva butiken med utvalda kunder, eller så kan du hålla en offentlig modeshow i till exempel en galleria. Har du ett eget klädmärke och/eller en webbshop online, så kan du skapa ett online event. Det är kanske inte så många som kommer att titta på din show live, men om du gör en riktig spektakulär show så kommer många att titta på den i efterhand på YouTube.
Influencers
Det har blivit vanligt att ta hjälp av influencers på sociala media. Det är viktigt att du hittar en influencer som du känner förtroende för och som kommer att representera ditt varumärke på ett bra sätt.